Μεγάλες αλλαγές προωθεί η κυβέρνηση
για την λειτουργία των Επιμελητηρίων, όχι μόνο ενόψει εκλογών αλλά και για την ίδια την φιλοσοφία της λειτουργίας τους, ενώ αναμένονται οι αντιδράσεις και οι κινήσεις με στόχο τις εκλογές που θα γίνουν, πιθανότατα μέχρι το ξεκίνημα του φετινού χειμώνα.
Από χθες το απόγευμα τέθηκε σε διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών για την λειτουργία και τις εκλογές στα Επιμελητήρια, με την ανάρτηση στον ειδικό διαδικτυακό τόπο για τις διαβουλεύσεις. Εκεί οι πολίτες και οι φορείς θα μπορούν να κάνουν τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις τους μόλις μέχρι την Παρασκευή 14/07, το μεσημέρι.
Οι αλλαγές που υιοθετούνται είναι τεράστιες και αφορούν τόσο στη λειτουργία των Επιμελητηρίων όσο και στις εκλογές που αναμένονται στο επόμενο διάστημα. Η φιλοσοφία που υιοθετεί η κυβέρνηση είναι της συμμετοχής περισσότερων μεμονωμένων εκπροσώπων επιχειρηματιών και επαγγελματιών που θα έχουν-λόγω εκλογικού συστήματος-λόγο, τόσο στο Δ.Σ. των Επιμελητηρίων όσο και στις Διοικητικές Επιτροπές αυτών.
Οι μεγαλύτερες αλλαγές που προκρίνει η κυβέρνηση είναι η απλή αναλογική κατά τις εκλογές, όποτε αυτές γίνουν, αλλά και η παράταση θητείας του προέδρου μόνο για μια φορά, μάξιμουμ θητείες για πρόεδρο δηλαδή να είναι οι δύο θητείες. Μεγάλη αλλαγή επίσης θεωρείται η εκλογή Β Αντιπροέδρου στην Διοικητική Επιτροπή από την δεύτερη παράταξη σε ψήφους εφόσον αυτή λάβει το 25% στις εκλογές, πράγμα που θα σημάνει περισσότερη… αντιπολίτευση.
Ακόμη, ο πρόεδρος θα αναδεικνύεται από το «50% συν ένα» αλλά αν αυτό δεν επιτευχθεί οι εκλογές δεν θα επαναλαμβάνονται αλλά αποφασίσει το Δ.Σ. με απόλυτη πλειοψηφία κι αν και πάλι δεν βγει αποτέλεσμα θα υπάρξει και δεύτερη συνεδρίαση για εκλογή προέδρου με σχετική πλειοψηφία.
Οι αλλαγές αυτές μπορεί να μην σημαίνουν πολλά για τους μη μυημένους αλλά για όσους γνωρίζουν όλα αυτά θα αλλάξουν τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις, με κορυφαίο στοιχείο την συμμετοχή της αντιπολίτευσης στην διοίκηση. Παράλληλα προβλέπεται και η ηλεκτρονική ψηφοφορία για τα Επιμελητήρια, με ό, τι αυτό συνεπάγεται, καθώς και ο εξονυχιστικός έλεγχος των υποψηφιοτήτων.
Να σημειωθεί ότι τα Επιμελητήρια δεν συρρικνώνονται κάτω από το επίπεδο των παλαιών νομών, παρά μόνο όπου υπάρχουν δύο ή περισσότερα στην ίδια «περιφερειακή ενότητα», ειδικά αν πρόκειται για προβληματικά στα οικονομικά τους ή έχουν κάτω από 5.000 μέλη. Στην περίπτωση αυτή ο υπουργός ενημερώνει για συγχώνευση και σε 60 μέρες πρέπει να απαντήσει η ΚΕΕΕ. Αν αυτό δεν συμβεί, ο υπουργός προωθεί την απόφαση μόνο ς του.
Αναμένονται τώρα οι αντιδράσεις από τον Επιμελητηριακό κόσμο, καθώς ήδη η ΚΕΕΕ έχει δημοσιεύσει τι ακριβώς θέλει και οι επιθυμίες της φαίνεται να μην είναι στην ίδια κατεύθυνση με όσα προωθεί η κυβέρνηση.
Σε επιστολή της ΚΕΕΕ που κυκλοφόρησε ήδη γίνεται λόγος για «κατάργηση του επιτυχημένου μοντέλου με τον νόμο 2081/1992», ενώ εκφράζεται ανησυχία για τη παρεμβατικότητα της κυβέρνησης στα επιμελητηριακά ζητήματα καθώς έχει γίνει γνωστό πως ο υπουργός θα έχει το δικαίωμα να ελέγχει τις διοικήσεις και για προσωπικά θέματα, φορολογικά και άλλα, ακόμη και να παρεμβαίνει όταν διαπιστώνει κακή διαχείριση χωρίς να έχει σημασία αν αυτή έχει προέλθει από δόλο ή από αμέλεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με το σχέδιο νόμου που έχει τεθεί σε διαβούλευση προβλέπεται πως οι προμήθειες, τα οδοιπορικά και γενικά τα έξοδα στα Επιμελητήρια θα ελέγχονται σύμφωνα με τους κανονισμούς που διέπουν την Κεντρική Κυβέρνηση.
Βάσει όλων των παραπάνω και σε τοπικό επίπεδο αναμένονται αντιδράσεις, μαζί με ανακοινώσεις για τους ενδιαφερόμενους, καθώς είναι σίγουρο ότι θα κατατεθούν υποψηφιότητες και συνδυασμοί που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια.
Σίγουρα η απλή αναλογική, ο τρόπος εκλογής του προέδρου και των αντιπροέδρων, η σύνθεση της Διοικητικής Επιτροπής αλλά και οι θητείες όλων θα είναι πόλος έλξης για νέες συμμαχίες και υποψηφιότητες